Windows 3.0 - květen 1990 - revoluce přichází

Po nastartování systému mě příjemně překvapil jemný vzhled, který již nepoužíval tolik odlišných barev dohromady. Místo MS-DOS Executive se spustil Program Manager (Správce programů), což byla mnohem lepší základna, než v minulých verzí Windows. Nejednalo se již o jakéhosi průzkumníka, ale o prostor pro ukládání zástupců. K operacím se soubory sloužil File Manager (Správce souborů), jehož ovládání bylo mnohem příjemnější, než ovládání MS-DOS Executive. Skládal se ze dvou panelu - jeden obsahoval strom složek a druhý seznam souborů v právě otevřené složce. Byla přidána možnost kopírovat soubory přes schránku. Samozřejmě jsem mohl přímo zadat složku, do které má být soubor zkopírován. Funkce filtrování - což má být novinka v připravovaných Windows - byla ve Správci souborů zahrnuta. Do Windows přibyla spousta mediálních prvků - jako vzory, spořiče obrazovky, přiřazení zvuků k událostem, Záznam zvuku, Media Player atd. Program Záznam zvuku zůstal do dnešní doby skoro stejný, zato Media Player uměl přehrát pouze soubory WAV, MIDI, AVI a Audio CD. Windows se také mohl pochlubit podporou velké spousty hardwaru - až 170 tiskáren - což bylo na tu dobu velice slušné. Po krátkém odstupu vyšla verze 3.1, která byla poprvé přeložena do češtiny. Na dnešní dobu byl překlad možná trochu komický - např. "vyjmout" bylo přeloženo jako "vystřihnout" či "vložit" jako "vlep". S Windows byl také dodáván výukový kurz, díky kterému nebylo problémem naučit se Windows ovládat. Windows 3.0 bylo možné zakoupit za 280 €. Pozdější podverze bylo možné zakoupit za 117 €.

Windows v síti
Lokální sítě se stále rozvíjely a Microsoft musel začít do Windows přidávat podporu sítí a síťové programy. Nedlouho po Windows 3.1 vyšel Windows for Workgroups 3.1, který disponoval funkcemi k posílání e-mailů, sdílení souborů a tiskáren, vytváření pracovních skupin atd. Dokonce byl podporován systém Novell NetWare (viz pojmy).

V čem byla třetí verze Windows revoluční? Prodalo se jí přes 10 milionů a zajistila Windowsu výhradní postavení na pracovních stanicích - a to trvá dodnes! Řekněte - kdo neznáte Windows?